T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ŞIRNAK / ULUDERE - Atatürk Ortaokulu

Uludere

İlçemiz hakkında bilgi...

  YERLEŞİM YERİADI:    ULUDERE   BAĞLI BULUNDUĞU İL/İLÇE:   ŞIRNAK   BAĞLI BULUNDUĞU BÖLGE :   GÜNEYDOĞU ANADOLU       COĞRAFİ DURUMU:  İlçemiz Şırnak´ın doğusunda yer almaktadır. İl merkezine yaklaşık olarak 48 km uzaklıktadır. İlçe iki dağın arasında bir vadi yatağında kurulmuş olup dağlık bir coğrafyaya sahiptir. İlçenin önemli dağları Haftanin ve Kel Mehmet tir. Önemli yaylaları: suwar, serhe, haftanin, meydan, elceş, şiriş tir. İlçenin tam ortasından hezil çayının bir kolu olan kılaban deresi geçmektedir.       İLÇENİN KÜLTÜREL DURUMU: ilçenin kültürel yapısında çevre ilçelerin hepsinde olduğu gibi burada da halk arasında sıcak ve samimi ilişkiler mevcuttur ve hemen hemen herkes birbirini tanır.  Belirli zamanlarda kendi aralarında toplanarak  sohbet etmekte düğünleri oldukça kalabalık, ve yerel kıyafetler giyilmekte,misafir ağırlama,sohbet gibi faaliyetler  gerçekleştirilmektedir. Kültürel değerlere özel önem verilmekte ve sosyal değerler önemle yaşatılmaya çalışılmakta genellikle yaşlı nüfus yerel kıyafetler giyinmekte İlçe halkı Müslüman olup Sünni şafi mezhebindendir. (dini bayramlar, ve nevroz )   İLÇENİN EKONIMİK DURUMU:  ilçenin temel geçim kaynağı hayvanciliktır ve özellikle küçük baş hayvancılık.Bölgenin en büyük sıkıntısı ulaşımdır. Arazinin dağlık olması tarımı engellemiş durumda. Genellikle hayvancılık etkinliğinden dolayı yaylacılık yapılmaktadır.  İLÇE  özellikle TERS lalesi ile meşhurdur. Türkiyede yalnızca burada yetişmektedir. İlçede genellikle göç olmakta bunun sebepleri olarak siyasal ve ekonomiktir. Yapılan göçler genellikle Şırnak Cizre Silopi Diyarbakır van illerinedir..  geçimlerini sağlayabilmek için genellikle Şırnak ve Cizre başta olmak üzere İstanbul Adana Mersin vb. yerlere geçici işçi olarak çalışmaya gitmektedir. Köyde yetişen belli başlı ürünler şunlardır:  ilçede bahçecilik,bahçe sebzeciliği, az da olsa nar üzüm ve incir yetiştirilmektedir hayvancılıktan elde edilen hayvansal ürünler(yağ, çökelik, peynir,süzme, yoğurt.vb) ilçede bal üretimi önemli gelir kaynaklarından biridir.       İLÇENİN TARİHİ: İlçenin tarihi m.ö ye dayanmaktadır. İlçe Medler, Persler, Aksaklılar Roma imp ve Osmanlı egemenliklerine girmiştir. İlçe 825 km alana sahiptir. Irak ile 56 km sınıra sahiptir. İlçenin doğusunda Hakarinin Çukurca ilçesi batısında Şırnak, kuzeyinde Beytüşşebap ilçesi, güneyinde ise Irak toprakları bulunmaktadır.İ lçenin beldeleri:Uzungeçit,Şenoba, Ve Hilal´dir.İlçeye bağlı 16 köy bulunmaktadır. İlçe cumhuriyetin ilanından sonra bucak olmuş, Ve Beytüşşebap ilçesine bağlanmıştır. 1957 Yılında ilçe yapılarak Hakkari´ye bağlandı. Daha sonra 1990 yılında ŞIRNAK iline bağlanmıştır.       İLÇENİN ULAŞIMI:  ilçe yolu Hakkari´ye giden yolun yaklaşık 40.km sinden ayrılarak 7-8 km sapa düşmektedir. Ulaşımı genellikle güçtür buda coğrafyanın dağlık yapısından kaynaklanmaktadır ilçe Şırnak merkeze 48 km uzaklıktadır. İlçenin yolu asfalttır  ilçe sakinleri genellikle ihtiyaçlarını ilçeden temin edebilmektedirler. Coğrafyanın dağlık olması çevre köylerle olan ilişkileri kısmen de olsa olumsuz etkilemektedir ilçeye bağlı olan köylerin hemen hepsine yol götürülmüştür. Genellikle köy yolları topraktır ama içinde asfalt olan da var.   İLÇENİN SOSYAL DURUMU: ilçede eskiden bu yana süregelen aşiretçilik olgusu azalmakla birlikte devam etmektedir.  En büyük aşiret GOYAN aşiretidir. Hemen hemen nüfusun %90 ını oluşturmaktadır. genelde akraba olup 7-8 Aşiretten oluşmaktadır. Ataerkil bir yapıya sahip olan köyde kadınlar ikinci planda olup erkekler ailenin bütün yükünü omuzlarına almıştır. Kız çocuklarının da okuma oranı düşük olup okula sürekli devamsızlık yapanların genelini oluşturmaktadırlar.   Köy ekonomik yapının verdiği etkiden dolayı yaz aylarında dışarıya geçici göçler vermektedir.Bunun etkisi ile yaz  aylarında İLÇENİN nüfusu 1/3 oranında azalmaktadır. Bu durum İLÇENİN eğitim durumunu da olumsuz etkilemektedir.gençler arasında okuma yazma seviyesi iyidir. Fakat yaşlı kesimde oldukça zayıf.   ilçede aile planlaması bilinci olmadığı için aşırı bir şekilde nüfus artışı olmaktadır. Çoğunlukla aileler kalabalık ve geleneksel yapıdadır. Otorite evin reisinde yani yaşça büyük olanlarda.       İLÇENİN HABERLEŞMESİ: ilçede telefon hattı bulunmakla birlikte yaygın olarak GSM kullanımı da artmaktadır. PTT  ilçe´ye hemen hemen her türlü hizmet vermektedir. İlçede 3-4 tane internet cafe bulunmakta ve gençler bunlardan yoğun bir biçimde faydalanmaktadırlar ilçede ptt, ziraat bankası , hükümet konağı ve okullar insanların ihtiyaçlarını gideren önemli kuruluşlardır       İLÇENİN AYDINLANMASI: ilçeye 85’li yıllarda elektrik şebekesi kurulmuştur. Ancak trafoların güç kaynaklarının yetersizliğinden dolayı sık sık elektrik kesintisi söz konusu olmaktadır.ve elektrik direkleri yenilenmeye başlanmış eskimiş trafolar değiştirilmiş ilçe kısmen rahatlatılmıştır       İLÇENİN ISINMA DURUMU: İLÇEDE genel olarak SOBA kullanılmakta , bazen elektrikli sobalar kullanılmakta ilçede birkaç binada kalorifer kullanılmakta resmi dairelerde ise tamamen kalorifer tesisatı ile ısıtılmaktadır                İLÇENİN EĞİTİM DURUMU VE OKULA BAKIŞI:  genel olarak bölgeden ve törelerden kaynaklanan eğitimli insanlara karşı bir sevgi ve saygının mevcut oluşu İLÇENİN okula bakışını olumlu yönce etkilemektedir. İLÇEDE  devlet memurlarına olan saygı ve sevgi oldukça yüksektir. okulların varlığı bir anlamada ilçe üzerinde olumlu bir etki yaratmaktadır.ve okula olan ilgiyi arttırmaktadır. Ayrıca ilçede halk eğitim merkezi kanalıyla çeşitli kurslar verilmektedir (dikiş- nakış ve dokuma çeşitleri )         ilçede, erkek çocuklarının kız çocuklarına göre daha fazla okuyor olması kanayan bir yara gibi durmaktadır. Kızların büyük çoğunluğu liseye devam etmemekte. Liseyi yarım bırakmakta yani deva etmemekte   İlçede 4 ilköğretim okulu ,  1 ana okulu ve 1 tane çok programlı lise bulunmakta     OKULUN KONUMU VE YAPISI: Okul ilçenin gündoğdu mahallesinde ilçenin hemen hemen çıkışında ,yani merkezin biraz dışında  yer almaktadır.okul iki katlı betonarme yapıdır. 8  derslik, 1 fen ve teknoloji  laboratuvarı, 1 bilgisayar laboratuvarı teknoloji tasarım odası, müdür odası, öğretmenler odası, rehberlik+kütüphane odası, memur odası , tuvaletler. okulun öğrenci sayısı genellikle 400-450 arasıdır. Okul ikili öğretim yapmaktadır. Okulda yaklaşık 20 öğretmen çalışmaktadır. Öğrenci profili olarak genellikle yerleşik aile çocuklarıdır çünkü ilçe merkezinin biraz dışında yer almakta. Sosyo-ekonomik düzey olarak dar gelirli ailelerdir.   Okulumuz eğitim öğretime 1997 yılında başlamış. Öncesinde ise köy öğrencileri  daha önceleri şu anki okulun biraz yukarısında  gündoğdu mahallesinin tam ortasında yer almaktaydı. Şuan ki yerine ise yukarıda da belirtildiği gibi 1997 yılında yeni bina yapılarak taşınılmıştır.  

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 30.04.2013 - Güncelleme: 02.12.2018 12:37 - Görüntülenme: 2378
  Beğen | 1  kişi beğendi